Neger, blatte eller svenne?

Jag måste få berätta min åsikt. På ett forum hittade jag en tjej som skrev såhär:

Jag vet många som konstant använder ordet Blatte för att beskriva en person som inte kommer från sverige, en person som kanske är mörk, svarthårig eller bryter.

Jag blir då väldigt irriterad på henne och ber henne att inte använda det ordet när jag är med i alla fall.
Då säger hon "Men de får ju kalla oss för "Svenne"!"
Tycker ni allvarligt talat att det är lika illa?
Visst, det är inge kul att bli kallad någonting med en nedlåtande klang, men tänk efter.

BLATTE? NEGER? SVENNE?

Skillnade är att det faktiskt inte finns ett land som heter Negerland eller Blattestan!
Sverige är ett land, folksom bor här kallas svenskar, som kort blivit Svenne.

Kanske inte så kul, men absolut inte lika illa som att bli kallad Neger eller Svartskalle!
att folk har mage att säga att det är samma sak!
Om ni MÅSTE kalla människor dumma saker när ni beskriver dem, säg då för bövelen "Afrikanen" eller "Irakiern", för det är ju det de "är" inte Blattar.

Jag kände mig tvungen att kasta mig in i diskussionen. För det första för att svara på hennes fråga så: ja. Att bli kallad svenne är lika illa som att kalla någon för blatte. Det är nedlåtande och betyder inte att man är från Sverige utan att man är typenligt vit och beter sig på ett typiskt vitt sätt, precis som så många "blattar" beter sig på ett typiskt "blattesätt". Jag ogillar båda orden skarpt.
När det sedan gäller neger så är det inte ett skällsord egentligen, det är ett ord som betyder svart. Och svart är en färg, den färg som beskriver hudfärgen (även om de nu oftast är olika nyanser av brunt) på människor med ursprung från Afrika. Det underliga är att de är okej att säga att han är svart, men inte att han är neger?!? Nåja, jag anväder ordet neger på ett mycket icke-negativt sätt och jag säger det aldrig högt till någon färgad (också ett underligt uttryck, är inte vit och grisrosa också färger?) människa heller.
Jag kan dra parallellen neger med hora...en neger är som sagt var en människa med mörk hy och ursprung från Afrika, en hora är en yrkeskvinna. Inget av dem är egentligen skällsord utan bara ett beskrivande, men dagens samhälle har lyckats vrida och vända på så många ords betydelser så man blir helt snurrig.
Har jag rätt eller fel? Ge mig era åsikter please!

För övrigt, hur tror ni att folk hade reagerat om årets sommarplåga inte hade hetat "Svenne Banan" utan "Blatte Banan"? Ramaskri utav bara helvete tror jag. För det är än så länge helt socialt accepterat att nedvärdera svenskar men inte invandrare. Det är som i förra inlägget, skillnad på olika.

Nu ska jag duscha och sen ska jag kanske spela lite Braid med darling innan sänggåendet.

Dagens middag: Stekt fläsk med löksås och färskpotatis

Dagens Djur

Kommentarer
Postat av: Camilla

Jag håller helt med dig i att man inte ska säga varken neger eller svenne, va på high chapparal i våras och då va det några danskar som skulle ha jättekul och satt och sjöng svennebanan för oss hela tågresan runt där inne och då svarade vi upp med vi är röde/vite och de blev as sura.

Neger(man) är btw från ett folkslag där kvinnorna kallas negresser. Kommer aldrig glömma när en av mina fd grannar sa öj svenne vad är klockan? tyckte inte det va särskillt kul, kunde ju ha svarat öj turk den är kvart i fyra men det känns ju heller inte helt rätt (ja han va från turkiet)

sen tycker jag det där med negerboll, det är ju så att den är chokladfärgar/svart och det är därför den alltid hetat så :P men det får man ju heller inte säga längre men det ska heta finska pinnar och en massa annat som är helt ok tydligen. samhället är fuck´d up..

Hoppas allt är bra med dig och bebis.

Kram Camilla

2009-08-20 @ 22:09:48
URL: http://kalithea.blogg.se/
Postat av: mamoulian

Jag håller helt med! Och jag blir ganska frustrerad när man är i skolorna exempelvis och hör någon elev säga "omvänd rasism"... Vadå omvänd? Jag tror många har för sig att rasism är något exklusivt med svenskar som förövare och invandrare som offer, men så är det ju inte... Rasism är rasism vare sig det är mellan svenskar och invandrare eller mellan greker och serber och kroater osv. Nej, Svenne är lika rasse som Blatte... Punkt!

2009-08-21 @ 08:28:26
URL: http://annals-of-mamoulian.blogspot.com
Postat av: Lenkan

Tank tänka mig dig mamo som jobbar med barn/ungdomar också, vad mycket du måste få höra om det här. Jag är lite less på Sverige och vår så kallade "moral" när det gäller rasism. Folk får inte ha svenska flaggan framme, vi får absolut inte sjunga nationalsången om det inte är skolavslutning, nationaldag eller i idrottssammanhang och gud nåde den som påpekar att de som bor i Rinkeby beter sig på ett visst sätt. Inte ett annat land i världen skulle acceptera att inte få vara stolta över sitt land utan att vara rasister!

2009-08-21 @ 09:49:55
URL: http://lenko.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0