Det här med att vara gravid

Vad man förväntar sig av en graviditet
Att gå upp i vikt
Att få stor mage
Att få humörsvängar
Att få gratulationer
Att få cravings på något
Att få en man som fjäskar och tar hand om en


Vad man INTE förväntar sig av en graviditet
Att få fötter stora som klossar
Att det växer hår på konstiga ställen
Att det är svårt att sitta och ligga bekvämt
Att man tappar sin identited och blir en enda stor gravid puppa
Att folk tycker det är okej att tafsa på magen utan att fråga
Att man svettas i princip konstant
Att alla andra känner sig lyckligare över vad som sker med kroppen än vad man själv gör
Att man bara vill sova hela tiden
Att vänner som inte har barn själva helt plötsligt försvinner ur ens liv

Man upphör aldrig att förvånas! Varje dag är en ny upptäckt. Nu till lite klargörelse om hur detta har påverkat just mig:

Vikt = 3 kilo plus från start (inräknat att jag slutade röka)
Mage = Växte och blev stor praktiskt taget över en natt
Humörsvängningar = Lyser med sin frånvaro. Det enda är att jag gråter lätt för allt lyckligt eller sorgligt
Gratulationer = Jodå, det fick jag i massor
Cravings = Iskallt vatten, jag hade förväntat mig nåt mer subtilt
Fjäskande man = Eh, nej. Inte min karl inte. Är jag sugen på nåt åker jag och köper det. Är han sugen på nåt så åker jag och köper det.

Fötter = Svullna är en underdrift. När det är varmt är de enorma!
Hårväxt = Hela magen är plötsligt full med tunna fjun, två strån var till och med svarta, men jag plockade dem
Sitta och ligga = Självförklarande. Jag valrossar mig ur soffan trots mina ynka extrakilon
Identitet = "Hur mår du?" "Jotack, lite snuvig bara" "Nej, jag menade med magen såklart!"
Tafs på magen = Ni rörde inte min kropp innan någon flyttade in där, varför tror ni det är okej att ta på den nu? Vänta tills jag säger att ni kan ta eller åtminstone fråga först! Det känns nästan kränkande ibland, mitt revir!
Svett = Och dessutom från underliga ställen. Jag svettas som tusan på näsryggen och i nacken. Förklaring: man pumpar runt blod för två i kroppen, det blir vaaaarmt!
Lycka = Visst är jag lycklig. Men jag är varken först eller sist med att skaffa barn, det är inget extra otroligt med mig.
Sova = Nuff said. Zzzzzzzzzz
Vänner = Inte mitt val, hon försvann och hör nästan aldrig av sig. Fråga mig inte varför, jag har ingen aning eftersom jag själv inte har förändrats mycket som person


Dagens middag: Beror på vad jag orkar. Antingen skinkstek med klyftpotatis och champinjonsås, eller stekt korv och makaroner

Dagens Djur


Kommentarer
Postat av: mamoulian

Själv gillar jag naturell joghurt (den gamla tanten; inte den milda farbrorn ;-) och flingor i min skål... :-D

2009-07-29 @ 09:00:11
URL: http://annals-of-mamoulian.blogspot.com
Postat av: Lenkan

Men en skål katt med livrädda ögon är inte fy skam det heller! =)

2009-07-30 @ 22:03:03
URL: http://lenko.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0