Lenkan vs PCO

Hittade lite information om PCO som det numera är konstaterat att jag har. Så jag tänkte delge er lite av hur mitt liv ser ut trots att jag inte gjort nåt för att förtjäna det. Här kommer en checklista:

* Konstant behov av kolhydrater Check

* Insulinresistens (När kroppen inte klarar av att känna av produktionen av insulin från bukspottskörtlarna på ett riktigt sätt) Check

* Glukosintolerans (svårt att ta emot socker i kroppen) Check

* Koncentrationssvårigheter Check

* Oregelbundenhet i blodsockret Check

* Högt kolesterolvärde Inte än i alla fall som tur är

* Störningar i menstruationen Check

* Avsaknad av mens Inte helt och hållet

* Oregelbunden mens men bara ett fåtal blödningar per år Check

* Ingen ägglossning Jo uppenbarligen så har jag det sporadiskt i alla fall

* Förstorade äggstockar Det vet jag inte

* Hormoniell obalans Check

* Ökad risk för missfall Check tyvärr

* Hög halt av kroppsfett Check

* Oförklarlig och okontrollerbar viktökning/övervikt CHECK

* Endometrios (livmoderslemhinnan växer utanför livmodern, oftast på äggstockarna) Det tror jag inte

* Depression Check

* Migrän / huvudvärk Check av och till

* Ständiga PMS-symptom Nej det tror jag inte i alla fall

* Dålig matsmältning Inte vad jag tänkt på

* Emotionell instabilitet och irritation Check

* Förändringar i personligheten Nä....tror jag inte

* Svullet ansikte och svullna händer och fötter Check på åtminstone händer och fötter i värme

* Slokande, svullna ögonlock Nä, inte mer än folk i allmänhet tror jag

* Hård i magen Check ibland...fast åt andra hållet också ibland

* Ökad fysisk styrka/muskelmassa Check

* Intolerans mot hetta Check!

* Låg kroppstemperatur Check

* Håravfall av manlig typ Inte än i alla fall

* Gles hårväxt Faktiskt tvärtom

* Snabb puls Check

* Sömnsvårigheter/insomnia Check

* Uppsvälld (av salt och vätska som stannar kvar i kroppen) Check ibland

* Torr och fjällig hy Check

* Trötthet Check!

* Minnesförlust Check ibland

* Mycket kraftig hårväxt, av manlig typ Check, minus skägg

* Höga halter av testosteron Check uppenbarligen

* Högt blodtryck Nej, har lågt vanligtvis

* Hjärt- och kärlsjukdomar Inte än i alla fall

* Förhöjd risk för diabetes Check

* Hög risk för kvinnorelaterad cancer Check tyvärr

 

Där har ni! Mitt liv i en liten ask och på ett papper. Yeeehaaa!


Kommentarer
Postat av: Belinda

Hej! Låter inte kul. Om jag var du skulle jag ta en titt på LCHF för att bli avhjälpt med detta. Googla på "kostdoktorn" - mycket bra tips! Har själv nyligen börjat med detta, och det känns mycket bättre, redan. Hör av dig om du undrar över något.. Trevlig Blogg Lenkan!

2009-09-07 @ 10:52:01
URL: http://http://www.metrobloggen.se/gotteborg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0