6:e december. Min dag.

Min dag alltså.
Idag.

03.25: Gnäll från lillemans rum. Jag ligger och kniper med ögonen och försöker knipa med öronen också. Tystnar efter två gnäll och jag kan somna om.

05.31:
Gnäll hörs från lillemans rum. Jag suckar och försöker med telepati berätta för honom att det inte på några villkor är morgon förrän klockan har slagit sex. Gnället övergår i lite host som övergår i lite gråt. I fem minuter. Jag är nära att kapitulera och kliva upp, men blir så glad när jag märker att det är tyst igen att jag gör en liten liggande segerdans innan jag slumrar till igen.

05.58: Glatt kvitter hörs från lillemans rum. Okej då tänker jag, två minuter i sex får väl vara morgon då. Jag kliver upp, klär på mig och kissar innan jag går in till Lokeman. Där sitter han i sängen och leker med sin Barbaskön. "Mamma" säger han glatt och ställer sig upp och sträcker sig efter mig. Jag tar upp, byter blöja, pussar och gosar, sen leker vi lite med hans julstjärna i fönstret.

06.14: Vi sitter i soffan, lilleman i mitt knä. Han har druckit morgonsaft och har precis stoppat in en majskrok i munnen (det är vårat morgonmys tillsammans) när han får en hostattack. Han hostar så illa att han kräks upp en deciliter morgonsaft över hela mig och mina kläder som jag hade tänkt ha på jobbet. "Nam nam" säger han sen glatt och stoppar in majskroken i munnen igen.

06.54: Efter att ha bytt kläder och gett Loke ny saft så är det frukostdags. Placerar lilleman i sin stol och matar med fullkornsgröt och banan/mango-puré. Går ganska bra, tills han tröttnar vill säga. Då mutar jag med ett smörgåsrån som han får tugga på under tiden jag tar hand om gårdagens disk.

07.11: Lokeman har bajsat. Byte av blöja och på med kläder. Lilleman har bestämt sig för att hata skötbordet just nu och kränger och skriker och vill hemskt gärna vända sig på mage, sätta sig upp och tända sin skötbordslampa. Speciellt gärna vill han det när jag precis har knäppt av blöjan full med bajs så den är lättillgänglig för små knän och fötter att hamna i. Lyckas undvika bajskatastrof och får på Loke kläderna.

07.15: Henk kommer hem från jobbet. Loke blir jätteglad, pekar på honom och säger "mamma". Jag får tid att äta frukost och göra mig iordning inför jobbet.

07.50: Åker till jobbet i uppvärmd, skrapad och snöfri bil. Älskar att Henk jobbar natt! Letar mig till min arbetsplats med hjälp av karta då jag aldrig varit där förr.

08.10: Är alldeles för tidigt på jobbet. Börjar jobba klockan 08.30 ju.

08.20: Kör runt och tittar på hus i tio minuter innan jag bestämmer mig för att vara 10 minuter för tidigt på jobbet. Jobbar i fem timmar.

13.30: Shoppar Lokegröt, bröd och cornflakes på Coop på hemvägen från jobbet. Kommer hem till en sovande unge och får lite datatid.

14.30: Blir otroligt trött och kräver att få lägga mig och sova en stund. Godkännes av make och härskare. Somnar sååå skööönt.

15.45: Blir väckt av en pigg och glad unge och en åtminstone glad make. Vi busar i sängen tills lilleman ska äta fisk till middag. Jag gömmer mig i annat rum för att slippa lukten.

16.30: Jag får för mig att koka knäck. Samtidigt som jag lagar mat. Blir smått kämpigt, men funkar faktiskt utan att det hamnar salt och stekflott i knäcksmeten. Liten fadäs med att knäcken kokar över på plattan bara.
Sen äter vi middag. Sen häller vi upp knäck. Sen bara är vi ett tag.

18.00: Jag hoppar i duschen med lilleman. Vi sjunger och leker och han sprutar vatten i mitt ansikte. Jag vill gärna hämnas, men vet att han blir så ledsen då så jag håller mig i schack. Efter duschen äter lilleman kvällsmat och borstar tänderna med hjälp av sin pappa.

19.00: Lokeman läggs i sängen där han mumlar i några minuter innan han somnar.

Nu: Har jag och Henk haft vuxentid (Henk har spelat tv-spel och dataspel, jag har läst bok) och snart är det dags att se på film i sängen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0