De fula borde dö

Jag såg en film idag, en film som jag älskade som liten.
Det är "Stränder" med Bette Midler, en dramafilm från 1988.
Nu tänker jag spoila om filmen, bara så ni vet. Ni som har tänkt att se den kan stänga ned bloggen nu.

De här två kvinnorna lever vitt skilda liv när de träffar varandra 11 år gamla.
Den mörka är rik och bortskämd, den rödhåriga är i showbiz och kommer från Bronx.
De blir bästa vänner och skriver brev till varandra genom deras otroligt olika liv.
Men så blir den mörkhåriga tjejen dödligt sjuk och den rödhåriga hjälper henne till slutet.

Jag såg den här filmen en gång med min bästa kompis Malin när jag var ungefär 9 år.
Och jag kommer ihåg Malins kommentar när den mörkhåriga kvinnan dör.
Med tårarna sprutande tjöt hon: "varför dog inte den rödhåriga istället, hon är ju mycket fulare"
Redan då gjorde det mig förbannad att man kunde tänka så.
Och jag blir fortfarande förbannad när jag tänker på det.

Men visst är det väl bara de "fula" som ska dö?


Nej jag har aldrig tyckt att Bette midler är ful heller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0