Cupcake-praliner

Idag testade jag att göra egna praliner i form av minimala cupcakes.
Ursöta och jättegoda!

Det här använde jag mig av:

Pralinformar (går lika bra med ischokladformar)
Mjölkchoklad 200gram
Vit choklad 20gram
Dulche de Leche (kokad kondenserad mjölk, hittade färdigkokad)
Odense Nougat 200gram
Hackad mandel
Smörkräm
Pastafärg
Strössel
Pensel


Såhär gjorde jag:

Smälte mjölkchokladen över vattenbad och penslade insidan av pralinformarna med en vanlig pensel.
In i kylen för att stelna ca 10 minuter, sen pensla ett lager till. Gör om tills skalet är lagom tjockt, jag penslade tre lager.

Ha i valfri fyllning i pralinen. Jag hade några med nougat som jag smält över vattenbad, några med nougat och hackad mandel i och några med dulche de leche i.

In i kylen igen för att fyllningen ska stelna, pensla sedan på ett tjockt lager mjölkchoklad och in i kylen igen.
När de har stelnat ordentligt så kan man börja dekorera.

Jag improviserade en smörkräm. Vispade med elvisp ihop flytande margarin med lite smält vit choklad och öste i florsocker tills det var lagom konsistens. Ganska tjock och trög, för den ska hålla formen när man spritsar den. Ha i en tandpetares spets av valfri pastafärg och rör om.

Ta bort pralinformarna (eller ischokladformarna) och ha den breda sidan upp. Spritsa på smörkrämen och dekorera med lite strössel.

KLART!



Kommentarer
Postat av: Ninni

Men åhh va fina, va du kan=)
Kan tro att dom smakade mums, ha det kram kram <3

2012-11-15 @ 10:01:15
URL: http://www.ninni.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0